mandag 27. september 2010

Søndagsmiddag

Søndagsmiddag har for meg en tradisjonell klang over seg. Det minner om noe trygt og stabilt, derfor elsker jeg å lage noe skikkelig godt og lage en god stemning rundt bordet! :)
I går lagde jeg lammekoteletter med potet stekt i ovn:

Rema har masse lammeprodukter nå og jeg kjøpte koteletter som var ferdigmarinert.
Kotelettene bruner jeg lett i panna med meierismør før jeg legger dem i en langpanne. Tøm stekefettet som blir i pannen over kotelettene og dekk til med aluminiumsfolie. Stekes i 30 min på 200 grader.





Jeg brukte brokkoli, blomkål, gullerøtter og stekt sjampingjong som tilbehør.
Kok opp lettsaltet vann og kok først gullerøttene i 5-10 minutter. Ha i blomkål og brokkoli og trekk kasserollen av plata. Grønnsakene skal ikke koke mer nå, bare stå å trekke i ca 15 minutter. Slik unngår du at brokkolien blir ihjælkokt og uspiselig!
Sjampingjongen steker jeg helt til slutt.






Potetene skrubber jeg godt og skjærer i skiver. Legg de på et bakepapir og krydre med masse paprikakrydder og et lite "dryss" olivenolje! Stek i ca 20 minutter på 200 grader.









Lagde en provance lammesaus til og hadde stekeskyen fra langpanna kotelettene ble stekt i sausen.
Sinnsykt godt! :)



1 kommentar:

  1. Det så godt ut! Selv spiser jeg ikke noe som har breket,men jeg bruker svinekoteletter istedet. Bruker å ha grønnsakene sammen med kotelettene i stekovnen.Blir så jammi når grønnsakene blir kokt/stekt i stekesjyen.:)

    SvarSlett